janelly-2018.reismee.nl

Vandaag: Cordoba!

Gisterenavond eerst omgekleed en al het natte spul te drogen gehangen en na even opwarmen en bijkomen zijn we (naast ons Hotel) een hapje gaan eten in een "all you can eat" restaurant. Dat kon pas na 20.30 u. :-( , Omdat ze daarvoor nog bezig waren met schoonmaken en andere voorbereidingen. We moeten nog steeds wennen aan het feit dat ze hier pas zo laat eten, maar het was wel heel lekker en we hadden ook nog leuk contact met aardige Spanjaarden die meteen contact met ons maakten. Een dame, die er samen met man en twee zoons was, wilde graag kennismaken en haar Engels oefenen en een jonge man met vrouw en kindje, die heel goed Engels sprak, maar vooral zijn diensten aanbood....... "Voor als jullie hulp/een tolk nodig hebben". Toen we afscheid namen gaf hij ook nog zijn adres en telefoonnummer voor....... Je weet maar nooit. Hartverwarmend.

Laat gegeten, laat gaan slapen, maar gelukkig vanmorgen niet te vroeg wakker en een super relaxte 'zondagse' start met een heerlijk uitgebreid ontbijt. Alles perfect verzorgd. Omdat we dichtbij het centrum logeren konden we lopend naar alle bijzondere plekken in Cordoba. Al gauw bleek dat de stad redelijk overzichtelijk en, zeker het oude centrum, niet zo verschrikkelijk groot is. Met de plattegrond op zak kwamen we eerst bij "Alcázar Reyes Christianos" een prachtige oude vesting met kerkers en een grote verzameling aan Romaanse restanten van mozaïek vloeren. Het allermooiste waren de tuinen met verschillende lagen en de vijvers met fonteinen. Alles perfect onderhouden. Een prettige bijkomstigheid was dat het er niet druk was en de mensen, die er ook waren, waren merendeels Spanjaarden, wat dat betreft een perfect seizoen. Jan heeft er mooie foto's van gemaakt.

Van hieruit zijn we richting Kathedraal gelopen. Allemaal niet ingewikkeld om te vinden. Eerst even rondgelopen in de binnentuin en door de omgang. We konden nog net even binnenkijken toen de deuren sloten tot 14.30 u. Aangezien we nog geen idee hadden wat de stad ons ging brengen, hebben we geen kaarten gekocht, maar zijn we eerst maar even rond gaan lopen. Straatje in straatje uit, pleintjes over, kerkjes innen uit, koffie gedronken, opgravingen bekeken, op bankje gezeten en mensen gespot, in de zon, in de schaduw enz. Bij het bezoek aan enkele kerkjes vielen we midden in een mis en/of wierookgeur. Tijdens de mis waren de banken vaak nog goed gevuld. Het katholicisme lijkt hier nog te leven. We zagen ook nog mensen die te biecht gingen. Ik weet niet of dat in Nederland nog gebeurd. Ook werd vandaag de “grote processie” voorbereid, voor Palmpasen of Pasen was ons niet duidelijk, maar overal stonden al tribunes klaar en werden borden geplaatst met parkeerverbod tijdens “de processie”. Ze verwachten dan heel veel gelovigen/geïnteresseerden. Wij vinden het niet heel erg dat we daar niet bij zijn, wij hebben genoten van een rustig Cordoba met veel Spanjaarden op een, voor hen, normale zondag. Beter kon het niet.

Lydia

Heerlijk! Dagje rust en zon, ziet er weer inspirerend leuk uit. Geniet er van!

P.

Palmpasen is het begin van de “still week”. Jullie zullen nog wel meer processies zien de komende dagen. Met als hoogtepunt de lijdensweg as vrijdag. Afhankelijk van de lokale tradities kan dat een gruwelijk en bloederig schouwspel zijn. Denk erom volgende zondag is het niet uitslapen. Tot een uur of elf luiden ze alle klokken die ze hebben. P.

Sonja

Heerlijke zondag genoten in Cordoba zo te lezen. Ook weer mooie foto's er bij geplaatst!

Bregtje

Wel verdient zo'n mooie dag na al die regen. Klinkt heerlijk. Hier wordt het langzaam wat warmer. Maar zeker gezellig :). Dikke kussen

Jeannette

Misschien een practische tip : krijg veel mails dubbel . Maar dat las ik ook al bij iemand anders . Liefs J.

Els Hekkema

Ben een beetje jaloers op jullie, totdat ik regenachtige beelden zie en denk, O nee, zo kan het ook gaan. Maar aan Cordoba heb ik ook goede herinneringen. Prachtig vond ik het!

J&I

De natuur is daar wel al veel verder dan hier. Mooi die (binnen)tuintjes! Hier hebben wind en vorst afgelopen weekend aardig huisgehouden: veel knoppen van fruitbomen bruin. Nou ja, dan hoef ik minder jam te maken...
Zijn jullie uiteindelijk niet meer in de kathedraal geweest? Goeie reden om nog eens terug te gaan. En dan nu op weg naar Granada of laten jullie dat rechts liggen?
Veel plezier!!!