janelly-2018.reismee.nl

Mancha Real

Vandaag van Martos naar hier was niet zo ver als gisteren, maar toch ook weer bijzonder. Allereerst ontbeten in de B&B. We hadden zelf nog brood en beleg en koffie, dus dat kwam goed uit. Ook bleek dat in ons B&B nog meer mensen logeerden, zoals een aardige, jonge Belg uit Mols, die workshops gaf in Martos aan middelbare scholieren als meubelmaker. Even gezellig gekletst voor we vertrokken.

Het is altijd even zoeken om weer terug te komen op de route en nu zeker, omdat we gisterenavond niet precies hebben bijgehouden waar we vandaan kwamen en waar langs. Ook nu hebben de mensen hier ons weer geholpen, ook al spreken ze letterlijk geen enkel ander woord dan Spaans. We snappen soms zelf niet dat we er toch uitkomen. Toen we weer op de route kwamen en, ondanks de lage temperatuur, toch konden genieten van het droge weer, waardeerden we dit fenomeen van fietsen over oude spoorlijnen, geweldig. Na zo’n 27 km arriveerden we in Jaen. Eerst een plekje gezocht in de zon, die inmiddels vriendelijk scheen. Het werd een bankje in een park. Daarna door de, ruim opgezette, stad gereden. In ons boek was de route superduidelijk aangegeven. Na Jaen stopte de Voie verde en moesten we weer goed opletten welke weg wel en welke niet voor ons bedoeld was. Uit Jaen ging heel goed, maar daarna werd het wat lastiger. We moesten eerst een stukje over een autoweg rijden om uiteindelijk op een rustigere route te komen. Die laatste route was niet zo gemakkelijk te vinden en in dit geval kon de bevolking ons niet zo goed helpen, omdat ze zelf niet fietsen. Ze geven dan vaak de autoroutes als beste weg naar......... maar dat is niet onze bedoeling. Na een beetje heen en weer rijden, vonden we de weg (de camino de la venta) en gingen we weer welgemoed op pad. Opnieuw tussen de olijfgaarden. Geen idee hoeveel olijven hier geproduceerd worden, mijns inziens enorm veel. We zouden klimmetjes tot ruim 400m krijgen, maar algauw gaf de Carmin hoogtes van 600 en meer meters aan. Best pittig dus. Toen ging het ook nog regenen, dus regenkleding maar weer eens aan. Na een tijdje weer droog en een zonnetje, dat gaf moed. Toen onze batterij weer begon aan te geven dat het wel weer even genoeg was, hoopten we snel in Mancha real aan te komen en..... jawel na een laatste lastige klim, zagen we de daken en wat industrie. Opgetogen reden we door tot ik ineens een platte band had. Echt in een keer een helemaal lege achterband, net aan de rand van het dorp. Jan begon meteen met de reparatie voor te bereiden, maar toen ging het sneeuwen en ......... bleek dat de band niet stuk was, maar het ventiel er uit, helemaal eruit en los. Dat kunnen we niet zelf oplossen, dus op zoek naar een fietsenmaker. We besloten dat ik tijdens de sneeuwstorm en inmiddels ook onweer, zou blijven wachten en schuilen onder het afdak van de zwakzinnige inrichting, die hier aan de rand van het plaatsje stond. Zo gezegd zo gedaan. Jan op zoek naar een fietsenmaken en, vonden we wel verstandig, ook naar een Hotel.

Allebei hartstikke goed gelukt, dus morgen fris en fruitig verder.

Nog even een informatieve noot: bij ieder nieuw bericht krijgt ieder volger een mailtje. Als je dat niet wilt, kun je je mailadres weghalen of aangeven dat je dat niet wil. Liefs van ons! S

Chris Bos

Wat een avonturen kanjers! Never a dull moment, succes & geniet van de avond. Groetjes, C

patrick

Hopelijk blijft het bij deze opstartproblemen en schijnt de zon straks weer vanachter de wolken

joost en etty

Wat maken jullie weer veel mee en sterkte met het weer. We wensen jullie: Veel zon, want dat fiets toch iets makkelijker. Leuk alles te lezen. Fietse!

Bregtje

Wat een avontuur! Het lijkt wel een roman :)!

Sonja

Tjonge, jonge....het zal ook eens meezitten. Niet dus! Én een lekke band, én een sneeuwbui er nog overheen. Dat is nu niet bepaald waarvoor je naar zuid Spanje gaat....
Maar dan gaat het nu vast beteren, met de zon is alles natuurlijk nét even leuker en mooier.
Good luck, goeie reis verder.

Vera

Jeetje........ regen, sneeuw, verdwenen ventiel, batterijen snel leeg. Hoop dat jullie het toch nog leuk vinden.... Ik vind het allemaal best stoer en zou liever in een auto zitten als ik heel eerlijk ben, maar dat komt voornamelijk door het weer. Misschien toch een beetje te vroeg in het jaar??? Ik vind jullie kanjers met je 125 km op één dag!!!!! Pffffff........... Bonne chance pour la suite!!

Lydia

Wat een bikkels. Het klinkt als een fantastisch avontuur maar ik was waarschijnlijk zonder ventiel met wel onweer en sneeuw in totale stress richting treinstation vertrokken ?. Maar zo te lezen heb je wel een prachtige tocht uitgekozen dus met volle band vooruit!

Lydia

Rita van Damme

Ik fiets ook graag, maar deze omstandigheden zouden mij doen besluiten de fiets nooit meer aan te raken!