janelly-2018.reismee.nl

110km op de teller!

We zijn weer op de bestemming, die we onszelf als doel hadden gesteld: Riopar! Vanmorgen vertrokken uit Arroyo Frio. Er was een super uitgebreid ontbijt voor, zover wij konden overzien, een handjevol gasten. Wij houden van een goed ontbijt, maar zo’n ruim aanbod, maakt je heel bescheiden. Uiteindelijk hebben we gekozen voor gebakken eieren met spek, geroosterd brood, boter, jam enz. Versgeperste sinaasappelen en tot twee keer toe koffie. Wat er bleef liggen waren allerlei soorten kleine broodjes, cake, vleeswaren, omelet, warme worstjes, yoghurt, serial, enz. Met dit enorme aanbod wil dit Hotel, wat vast bij een groot publiek een goede naam heeft, zich profileren. Hetzelfde met het “diner” gisterenavond. Op zich niks mis mee, maar als je als Hotel 4**** hebt, verwacht je ook iets. Wat wel voldeed was het zwembad buiten met een enorme betegelde Gaudí achtige bank, de enorme ontvangsthal en het fantastische bubbelbad. Dat laatste zorgde voor een geweldige warmwatermasage van onze spieren, in het bijzonder: onze schouders. Logisch dat we, ondanks de royale maaltijd, sliepen als een blok.

Vanmorgen dus weer opgestapt en richting “het grote natuurpark van Cazorla” met het enorme stuwmeer gefietst. Dit gebied doet zijn/haar naam absoluut eer aan. Het is heel groot en prachtig. Daarbij is de weg, waarop we reden, van goed kwaliteit en heel rustig. Het was een feestje. In dit gebied is er weinig bebouwing. Een enkel Hotel/Restaurant, een paar staatsgebouwen met een milieufunctie of voor onderhoud van terrein en stuwdam/stuwmeer. Ook enkele campings langs het water, die er op dit moment een beetje verlaten uitzagen. Het leek ons niet leuk, maar ja, wij houden van andere dingen. fietsen bv

We hebben bijna de hele dag door dit prachtige park gereden. Wel 10 hertjes gezien soms maar een paar meter van ons vandaan. Twee hadden prachtige geweien. Op een enkele bus en een paar auto’s na reden we bijna voortdurend met zijn tweeën met alleen het geluid van de wind, de vogels en (helaas) onze eigen motor. Het was bovendien prachtig weer, soms wel fris, zeker op grotere hoogte, maar verder de hele dag zon. We worden ook steeds beter in onze energie verdelen. Bij iedere stop/pauze hebben we onze batterijen opgeladen, zodat we niet zonder kwamen te zitten. Dat is zeker nodig omdat we zo nu en dan stevige hellingen beklimmen tussen de 7 en 10% en soms wel 5 km achter elkaar. Vandaag ook weer op een hoogte van 1150 m geweest. Het wordt nog routine als we zo door gaan.

Af en toe reden we ook nog door/langs een dorpje. Rond 13.00u, de tijd dat ze hier lunchen, zochten we een restaurant en wonder boven wonder zagen we een leuk bord, dat ervoor zorgde dat we op zoek gingen naar dat (piepkleine) restaurant. Toen we ervoor stonden, dachten we nog even: dit kan het niet zijn, maar toen we binnenstapten werden we zo hartelijk ontvangen en hebben we zo overheerlijk gegeten (over sterren gesproken) dat we er zo weer naar toe zouden gaan. Het waren ook nog hele aardige, gastvrije vrouwen, een ervaring met een gouden randje.

Tot nu toe had ik nog nooit van Riopar gehoord en nu logeren we zelfs in Hotel Riopar, een van de vele Hotels. In een, helemaaal niet zo groot en/of spectaculair, plaatsje. Sinds we in Spanje zijn is er een (andere) wereld voor ons opengegaan. Zal proberen daar iets van over te brengen.

Mensen leven hier heel anders dan wij, soberder. Niet alleen in de buitengebieden, maar ook in de steden. We staan versteld van hoe vriendelijk en behulpzaam iedereen is en als je ergens iets koopt of eet of electriciteit vraagt, dan vragen ze, volgens onze bescheiden mening, altijd te weinig. Spanje is heel goedkoop en voor de Spanjaarden is Nederland, bv voor een vakantie, onbetaalbaar. Wat een grote verschillen als je erover nadenkt dat we allemaal in hetzelfde Europa leven.

Jeannine

Een sterke prestatie !!!
Gelukkig een dag zonder regen.
Rust nu maar uit...morgen komt er weer een dag.

Piet Ton

Mooi verslag, moet zeggen dat ik jullie kracht en doorzetting bewonder. De ervaringen met de Spanjaarden zijn heel goed, waarschijnlijk omdat ze minder veeleisend en meer empathie hebben.
Tenslotte is de bevolking daar wat armer maar zo te zien wel gelukkiger en vriendelijker.

Bregtje

Mooi verhaal! Geniet nog van de avond en succes morgen. Xxxx

Patrick en Armande

Het schiet al lekker op, het weer zit nu mee en zo te horen hebben jullie niets ernstigs overgehouden aan die processierupsen. Geniet van het vervolg!