janelly-2018.reismee.nl

Arrive in Montblanc, Espania.

Vanmorgen vertrokken vanuit la campagne richting Mora d’Ebre. We konden direct voor het hotel rechtsaf. In Mora d’Ebre de brug over en dan even langs de grote weg in de noordelijke richting en daarna vrij snel eraf naar El Molar. Vanaf El Molar hadden we keuze uit twee routes. De ene door het natuurgebied, de andere door de wijnvelden. We kozen voor het natuurgebied. Je kunt net zo goed een muntje opgooien, want je weet toch niet wat je mist. Op zich waren we zeer tevreden met de route. Weer een heel ander landschap. Groener en ook een andere steen/rots in de omliggende bergen, want die zijn er nog steeds. Niet dat we vandaag boven de 1000 m zijn gekomen, maar klimmen van iets boven nul naar 600 m is ook geen sinecure. We hebben vandaag meerdere keren tegen elkaar gezegd: onderschat nooit een berg! Een wijze les van deze fietsvakantie ;-).

In La Figuera onze eerste koffiepauze daarna weer op het zadel. Het was vandaag droog, maar het zonnetje kreeg weinig kans. Vanwege de klimmetjes hadden we het gelukkig niet koud. Het was wel een beetje lastig om een goede tijdsplanning te maken, omdat we in de tweede helft van onze tocht heel lang geen dorp meer tegen zouden komen. Dat brak ons bijna op, maar al snel hadden we besloten om even van de route te gaan en te kijken of we in Ulldemolins iets zouden kunnen eten. Het was toen al 14.30 u. Voor de Spanjaards geen probleem, maar voor mij wel. Ik werd onderhand een beetje flauw na slechts een ontbijt rond 8.00 u en tussendoor twee bakkies koffie en een cakeje. En.......... niet te vergeten, bijna 60 km op de teller, dus gelukkig konden we na even aandringen terecht. We hebben weer heerlijk gegeten en genoten van de Spaanse sfeer. Eigenlijk moet ik zeggen: Catalaans, want dat schijnt toch iets speciaals te zijn. Er zijn overal gele linten en andere, min of meer, nationalistische uitingen, zelfs de aarde is hier geel gekleurd. Volgens mij een trots volkje. Vlak voor we in Montblanc aankwamen zijn we nog even bij een oud Klooster langs gegaan. De foto’s laten een beetje de sfeer zien, jammer dat we het prachtige orgelgeluid niet kunnen laten horen.

We zitten nu in ons Hotel/appartementje: Fonda Bohemia Riuot. Gaan zo even een biertje drinken en dan weer lekker onder de wol.

Lydia

Jullie hebben volgens mij niet de makkelijkste route gekozen maar het oogt allemaal wel heel bijzonder!

Elly Deelen-Acke

Ik denk dat dit een van onze fysiek, zwaarste tochten is tot nu toe. Een goede graadmeter wat we nog kunnen, maar tevens of we dit (nog) wel willen. Het antwoord ligt nog open, want het geeft ook veel voldoening.

J&I

Na de positieve ervaringen van vandaag zien jullie het vast weer zitten. Er zijn ook kortere routes met minder bergen!