janelly-2018.reismee.nl

Manresa!

We zijn in Manresa. Op het eerste gezicht een aardige plaats met een mooi oud centrum en...... we hebben een bijzonder appartementje. Met echt alles erop en eraan. Zelfs een wasmachine en droger. We waren meteen in om toch maar wat extra kleren te wassen en niet alleen het hoognodige. Je wordt toch langzaam maar zeker een beetje smoezelig.

We hadden vandaag een fietstocht, zoals we hem het liefst zien. Lekker relaxed, hier en daar een klimmetje, mooie afdalingen, een fijne temperatuur, weinig wind en zon. Wat wil je nog meer. Daarbij werd het landschap steeds vriendelijker, groener en lieflijker. Vanuit Montblanc moesten we eerst we een tijdje langs een best drukke, gewone autoweg, maar de chauffeurs, ook van de vrachtwagens, reden als gentlemen. Ik heb het idee dat deze weg drukker is geworden sinds de economie weer aantrekt, wat we eigenlijk in heel Europa wel zien. Na Sta. Coloma de Queralt werd het rustiger en reden we op een prachtige glooiend en meanderende route tussen de sparrenbossen door, die heerlijk roken. We hadden iets eerder in Rocafort de Queralt onze eerste koffie gedronken op een locatie van de petanque club. Ons doel was om in Igualada te lunchen en daarna door te rijden naar Manresa.

Ook dat lukte volledig volgens plan. We vonden vrij snel een groot plein in het centrum met veel terrasjes en... restaurants. We hebben uiteindelijk bij een Chinees gezeten, die gewoon Spaans eten reserveerde, naast een paar Chinese gerechten. Wij hebben gekozen voor salade, olijven, een gemengd plateau met vlees, een gebakken ei, frietjes en weer salade, het kan niet op en een biertje, omdat het zo’n perfecte dag was. Tijdens de lunch natuurlijk wel even de batterijen opladen, want je weet nooit precies wat er gaat komen.

Het is altijd even zoeken om uit een stadscentrum weer op de fietsroute te komen. Autowegen worden overal duidelijk aangekondigd, maar onze routes vraagt meestal wat zoekverkeer. Gelukkig worden we ook daar steeds beter in. Jan heeft nog wel eens bevestiging nodig van ingezetenen, maar als we die krijgen is het oké.

De route naar Manresa was ook bijzonder. Het was de oude verbinding, die je, een beetje aangepast, nog steeds kunt volgen. Naast deze oude, lekker slingerend van links naar rechts, maar ook van laag naar hoog, is sinds een tijdje een super-de-luxe noord-zuid autoweg gelegd, waar wij als fietsers niet op mogen. De nieuwe weg gaat strak door de streek, terwijl er soms naast, soms over en soms onderdoor reden. Het was net of zij werkten en wij door het pretpark reden. Via deze oude weg kwamen we Manresa binnen. Wij meteen richting centrum, omdat on appartement daar ergens moest zijn, dus eerst maar op zoek naar het centrum voor tourisme. Helaas werden we zowel door de bewegwijzering als vriendelijke Manresaren van het kastje naar de muur gestuurd......... tot Jan de Policia om hulp vroeg. Zij waren zo vriendelijk om voor ons uit te rijden door smalle kronkelstraatjes en zette ons af voor de deur van het appartementsgebouw! Super!

Sonja

Wat fijn dat jullie vandaag zo'n heerlijke fietsdag hebben gehad! En de kleding kunnen wassen is misschien toch ook wel lekker......

Jeannine

Alles zit mee!!!
Helemaal verdiend na weken van hard labeur.
Geniet van de volgende dagen

Vera

Aha.... nu komen jullie op voor mij bekend terrein (dankzij Piet & Geetje)! Leuk jongens! Hoeveel km al op de teller?

Chris

Slow traveling is op deze manier toch echt het mooiste wat er is! Mooie avonturen amigos. Mas! Mas!

Patrick en Armande

Wij zijn vandaag nog even langs La Licorne gereden, maar geen politiebegeleiding. Je weet niet wat je allemaal gaat missen... De Franse grens nadert met rasse schreden, wat een tocht zeg. Petje af!

Bregtje

Wouw, de dagen klinken zo geweldig! Heerlijk dat jullie het goed hebben en petje af voor al die kilometers! Xx