janelly-2018.reismee.nl

Epiloog.

Zoals beloofd, maar wel een paar dagen later, mijn afrondend verhaal. Ben er blijkbaar nu pas aan toe. Het kost meestal wel een paar dagen om te recupereren, maar deze keer waren Jan en ik zo moe dat we al voor de derde nacht ruim 9 a 10 uur slapen. Hadden we blijkbaar nodig. we voelen ons overigens wel goed, niet uitgeleefd/afgemat of zoiets.

Zaterdag natuurlijk rustig wennen aan Salviac, maar vooral aan het andere regime en het wegvallen van een zekere druk. Dat laatste is niet perse negatief, maar meer een gezonde stress. Tijdens zo’n tocht, zoals wij net achter de rug hebben, moet je voortdurend allert zijn en gefocust. Het vraagt een enorme discipline vanaf het moment dat je opstaat: spullen verzamelen, goed inpakken en over twee tassen verdelen. Wat in de tas en wat op de bagagedrager, bv spullen die je onderweg nodig hebt, want je wilt niet steeds je tassen onderweg openmaken. Bij Jan moeten ook alle stekkers, opladers enz. verzameld worden en die liggen niet altijd allemaal netjes bij elkaar, maar soms ook in de badkamer, op de gang of op een andere kamer als daar niemand slaapt. Sommige Hotels of andere logeerplekken hebben maar een stopcontact op de kamer, vandaar. Eenmaal alles georganiseerd gaan we ontbijten, meestal op de plek waar we logeren, maar soms ook elders. De ene keer kunnen we alles nog in het Hotel laten en later ophalen, de andere keer moet alles al mee.

Dan gaan we fietsen. Niet zomaar de zon tegemoet, maar nee eerst op de route komen. Soms gaat dat vanzelf, maar een andere keer duurt het even...... zoeken, overleggen, keuzes maken, afstemmen enz. Daar zijn we al heel goed in geworden, maar het kost altijd wat extra tijd. Zitten we eenmaal op de route, dan begint het min of meer genieten van het fietsen, tenzij je nog een tijdje langs een drukke autoweg moet of als er om de paar honderd meter een afslag of wijziging in de route is. Gelukkig hebben we ook uren achter elkaar, op het gemakje, kilometers kunnen maken, bv op de Via Verdes en door prachtige natuurgebieden. Geen (of heel weinig) auto’s, mooi aangelegde wegen, prachtige natuur en omgeving. Daar zagen we dan ook de vogels, herten, eekhoorntjes, konijntjes enz. enz. een met de natuur.

Het werd natuurlijk weer anders als we moesten klimmen. Dan is het vooral focussen op je cadans en zorgen dat je daarin blijft. Goed doorademen en volhouden. Om te zorgen dat we wel de omgeving bleven zien, zijn we af en toe even gestopt. Je ruikt, hoort en voelt je omgeving, maar tijdens een stevige klim, heb je amper tijd om rond te kijken. En we fietsen juist om intenser te genieten van alles. Om de ca. 25 km pauzeren we even. Bakkie koffie of zo. Koffie meestal smorgens, Smiddags eten, dat kan in Spanje pas vanaf 14.00 u. Dat was voor ons even uitvogelen, maar toen dat was gelukt, hebben we ons ritme daar zoveel mogelijk aan aangepast. We probeerden smorgens (iets) meer dan de helft van de geplande kilometers te rijden, zodat we na een uitgebreid maal even rustig aan konden doen. Dat wil niet zeggen dat we er dan al bijna waren hoor, nee....... zo’n 40 a 50 km vinden we dan nog best wel redelijk.

In de middag meestal nog een korte drinkpauze, soms water, thee, koffie of wat er op ons pad komt. Dan de laatste ronde naar onze slaapplek. Deze keer hebben we over het algemeen onze reserveringen vooraf gedaan. Dat is afwijkend van onze eerdere tochten, waar we Smiddags, tijdens of na de lunch, gingen bellen. Dat beviel ons destijds prima, maar nu bleek toch al gauw, dat de taal een obstakel was. Er zijn namelijk weinig (oudere) Spanjaarden, die iets anders spreken dan Spaans. En aangezien wij geen woord Spaans spreken en er na drie weken nog heel weinig van begrijpen, wordt telefoneren in die taal heel lastig. Daarbij speelde ook nog dat veel Spanjaarden vrij hebben voor en na de Paasdagen en dan ook werkelijk vakantie houden, dwz op vakantie gaan in eigen land, waardoor heel veel Hotels, hostels enz. al ver voor de datum vol zaten. Gelukkig, Thanks to: Booking.com hebben we toch iedere nacht een bedje kunnen vinden. Het nadeel is wel dat je de ‘geplande’ kilometers perse moet fietsen, dus als er onverhoopt wat bij komt, bv door een wegomlegging of een foute afslag, of je wilt een dorpje tegen de helling van dichterbij bekijken, dan komen er kilometers bij, die je niet gepland had. Dus, proberen om rekening houdend met weersomstandigheden, veel of weinig klimmetjes, bezienswaardigheden, niet te ver weg te reserveren. Dat is over het algemeen goed gelukt.

Tot slot ons gevoel achteraf. We hebben gisteren alle foto’s nog even doorgekeken, vanaf het moment dat we de fietsen wegbrachten voor vervoer naar Spanje. Zo’n 13 dagen later vlogen we naar Sevilla, een voor ons allebei onbekende stad. Vanaf het moment dat we daar landden, begon het opzuigen van alle nieuwe indrukken. We vonden en vinden het nog steeds een geweldige ervaring en een prachtige fietstocht, ondanks slecht weer, de vele best wel hoge bergen, de kou, het niet spreken van de taal, het andere eten enz. En er ook een dankzij........ dankzij de ontzettend aardige Spanjaarden die we hebben ontmoet, gesproken, gewoon bezig gezien. Dankzij het vele moois wat Spanje ons heeft geboden in de prachtige steden en dorpen, ook de overweldigende natuur, de bossen, de bergen/rotsen, de ruigheid, maar ook kleurrijk en groots! We hebben ons overal welkom en op ons gemak gevoeld. De Spanjaarden zijn behalve vriendelijk en gastvrij, heel erg proper, opgeruimd en schoon, altijd fijn. Tot slot het was bijzonder om te ervaren dat er een nieuwe generatie is, die gelukkig Engels met ons sprak, die ondernemend zijn nieuwsgierig, mondiaal en Europees. Het heeft onze blik verruimd, nieuwe inzichten gegeven en mild gestemd. We hebben er hard voor moeten trappen, zijn een paar winter kilo’s kwijtgeraakt, maar dat hadden we er graag voor over.

Salut aan alle volgers, dank dank dank dat jullie de moeite hebben genomen de blog te lezen en vaak ook te reageren. Het heeft ons in ieder geval aangemoedigd om alles goed vast te leggen en dat is ook heel fijn voor onszelf. Misschien tot volgend jaar als we weer een tocht maken.

Liefs, groeten Elly en Jan.

Chris

Hoi JanElly, wat fijn om zo’n terugblik te lezen. Een bonusverhaal! Bedankt & recupereer ze. Adios et salut, Chris

Bregtje

Het was voor mij ook erg fijn jullie avonturen te kunnen volgen. Ik heb genoten van de prachtige en spannende verhalen en mooie foto's. Jullie zijn ontzettend stoer! Tot de volgende ;) xxxx

Sonja

Aha, nog een toegift! Wat leuk. Ik heb er in ieder geval van genoten, het lezen van jullie verhalen, het bekijken van alle foto's......Jullie zijn echte kanjers, hier kun je trots op zijn en het zal altijd weer mooie verhalen en herinneringen geven.
Lieve groetjes

Leen

Respect! Prachtig avontuur, ook met elkaar. Dank voor de mooie ervaring die jullie met ons deelden.

Patrick

Ik heb hier nog een hele rits emails te beantwoorden, maar toch lees ik eerst jullie reisverhaal. Dat zegt al genoeg... Het was wederom bijzonder leuk om jullie te volgen. Het werkt echt aanstekelijk. Wij weten al wat we gaan doen als we meer vrije tijd krijgen

J&I

Ik zei net tegen Johan: "Als er nu geen bericht is ga ik toch eens bellen", want we missen jullie verhalen. Met zo'n terugblik sluit je nu dus echt af. Fijn dat je positief terugkijkt op het avontuur; het was toch best heftig zo veel indrukken in korte tijd en zo'n inspanning. Geen wonder dat jullie moeten bijslapen. Geniet maar van de rust in Salviac en kom maar gauw weer eens langs in Oostburg.
Liefs van ons beiden. I.

Vera

Een mooie afsluiting van een dappere, indrukwekkende, stoere tocht gemaakt door twee jongere ouderen of beter eigenlijk: twee oudere jongeren. Dat lange slapen zegt wel heel veel, maar jullie zijn er toch weer relatief snel bovenop. Dag kanjers, à bientôt ! Le beau temps arrive en vitesse. xxx

Hettie en Frans

Wij vonden het stoer, wat jullie samen gepresteerd hebben.
Een pittige tocht door een bijzonder land.
Groetjes!

Lydia

Prachtige afsluiting, we horen het graag live met een glas Spaanse wijn nog een keer als jullie weer helemaal uitgerust en uitgeslapen zijn. Geniet lekker verder en tot ziens!

joost en etty

Bedankt voor het meelezen van jullie verhalen en geniet van de rust in Salviac!

Joyce

Wat een mooi “toetje”! Inderdaad zo alles overziend moet het weer een indrukwekkende tocht zijn geweest! Die discipline brengt jullie veel, maar ook fijn is dat Julien weer in een ander en losser ritme de zomer in kunnen zakken! Geniet van de tuin, het leven en de zon! Dank dat we jullie belevenissen zo goed konden volgen???

Fin

Chapeau !!!!!