janelly-2018.reismee.nl

Cuenca

Tot vandaag had ik nooit van Cuenca gehoord. Nu zit ik op een bed in Hotel 'Pedro Torres' mijn blog te schrijven. In het centrum van de stad. Het nieuwere centrum wel te verstaan met veel verkeer en andere activiteiten, zoals winkels, cafe's, restaurants en.......... Het allerbelangrijkst: een fietsenwinkel met reparateur, zodat de remkabel van Jan gerepareerd kon worden. En dat is gelukt! Is het leven meteen iets meer ontspannen, want het is geen fijn idee als je remmen niet werken, zeker met de kilometers die wij rijden en de hoogtes die we beklimmen, maar nog enger, in enorme snelheden afdalen. Gelukkig is er niets mis gegaan en kunnen we morgen weer, iets geruster door.

Eerst maar even over ons vertrek uit Olmedilla de Alarcon. Het was frisjes vanmorgen, ook in het oude huis, maar onze gastvrouw was mooi op tijd en had voor een heerlijk ontbijt gezorgd. Wij vol goede moed op weg. De route was gemakkelijk te vinden en al snel waren we op weg naar Barchin de Hoyo. De zon scheen, weinig wolken en ons Hotel in Cuenca was gereserveerd. Op weg naar Piqueras del Castillo moesten we al gestaag klimmen en langzaam maar zeker kwam ook de wind weer in alle hevigheid opzetten. We zijn natuurlijk Zeeuwen en wel wat wind gewend, maar vandaag ging het toch een beetje op onze zenuwen werken. We hadden hem meestal recht voor en hij suisde de hele dag door onze oren. Ook kost tegenwind soms nog meer energie dan klimmen en vandaag moesten we allebei, dus tel maar na. Wel was het landschap afwisselend en prachtig. We zijn door een heel ruig gebied met hoge rotsgebergten en door prachtige landelijke, glooiende stukken gereden. Jan heeft een en ander vastgelegd, maar misschien toch iets te weinig om een goede indruk te geven. Maar ja, je kunt niet alles. Bij het plaatsje Valeria zijn we even van de route gegaan om te pauzeren en onze batterijen op te laden. Valeria is bekend als oude plaats met nog resten van Romeinse ruïnes. Op dit moment is het er nog rustig. Wij zijn even het kerkje ingelopen, waar ze bezig waren met de aankleding voor....... Jawel Pasen. Ook kwamen we in deze kerk een echtpaar tegen uit Barcelona. Ze waren een weekje aan het trekken met hun camper. Hij was vooral geinteresseerd in onze fiets ervaringen, zij in onze visie op Europa. Altijd leuk zo'n spontane ontmoeting. Wij hebben even iets gegeten in het restaurantje/bar aan het kerkplein en toen onze batterijen bijna vol waren weer vertrokken, omdat Jan op tijd in Cuenca wilde zijn ivm de fietsenmaker.

Toen was het nog even bikkelen. Naar 1100 m. klimmen en dan naar Tortola, dan 1100 m klimmen en richting Arcas en nog een keer naar 1050 m. En richting Cuenca. Gelukkig was ons laagste punt vandaag zo,n 800 m, maar met de wind was het stevig bikkelen.

Gelukkig arriveerden we ruim op tijd bij de eerste de beste fietswinkel, waar een super aardige man ons letterijk naar toe bracht. De deur ging pas om 16.00 u open, dus even wachten. Zo gezegd, zo gedaan. Onze reparateur kon ons helaas niet helpen met de fiets, maar wel met het adres van een reparateur die dit wel kon. Zo gezegd, zo gedaan..... wij op weg naar een nieuwe zaak in een buitenwijk, vlakbij het Hospitaal en de Universiteit. Deze ging pas om 17.00 u open. Weer wachten, lekker in de zon en uit de wind, was best even relaxed. Na een half uurtje was de klus gefixt. Iedereen blij. We kregen van de eigenaar nog de tip om vanavond zeker naar het oude stadsgedeelte te gaan. Er zou een processie zijn, heel bijzonder en de moeite waard. We hebben een plattegrond gekregen, zijn opgefrist en omgekleed, dus als de blog klaar is, wie weet!

Chantal

Prachtig avontuur, mooie verhalen, ik reis mee vanuit m’n luie stoel, maar petje af hoor!
Deze week in Spanje ‘Semana Santa’, tot aan Pasen iedere dag processies in ieder durpje....misschien gaan jullie dit jaar meer Pasen zien dan ooit?. Geniet ervan en suc6? met fietsen. GrtzX ??‍♀️

Pim

Het blijkt toch helemaal leuk.....beetje jaloers hoor

Piet Ton

Heel leuk om de trip zo te volgen.
Onvermoeibaar en geweldig om zo door te zetten!
Ondanks alle inspanning genieten jullie toch, geweldig!

J&I

Een hele geruststelling dat de remmen weer in orde zijn! Vanavond dus een processie in de oude middeleeuwse stad (werelderfgoed). Daar zullen jullie wel van genieten en wij krijgen daar vast hele mooie foto's van. Ik zag dat het met de trein van daaruit maar een uurtje is naar Valencia en Madrid. Maar ja, jullie houden van bikkelen... Dat is iets waar je op deze tocht je hart aan kunt ophalen. En wij gunnen jullie dat graag. Fijne voortzetting!

Patrick en Armande

Met plaatsvervangend genoegen lezen we jullie berichtjes. Ondanks wat materiaalpech schiet het best al op als je het kaartje bekijkt. Bonne route!

Jacob Willem Huysman

Ben jullie blog toevallig tegengekomen en heb hem dan ook helemaal gelezen en vindt leuk om jullie vervolg te volgen. Zelf ben ik aan het voorbereiden om op 19 mei 2018 van Maassluis naar Santiago de Compostela te fietsen dus jullie kunnen begrijpen dat dit leuk is te volgen ik wens jullie nog een mooie voorspoedige reis toe.

José

Zo, eindelijk zit het jullie mee gelukkig. Het mooie weer hebben jullie echt verdiend. Even een vraagje: zijn jullie niet naar Alhambra geweest? Of heb ik een gedeelte gemist? Ik duim dat het de rest van de reis alleen maar voorspoed is???

Vera

Knap da

Vera

Knap dat je het zo lang gered hebt met één rem, Jan! Al die afdalingen zonder ongelukken!! Een grote opluchting voor jullie allebei dat dit nu verholpen is. Ik zat em ook een beetje te knijpen hoor. :-)