janelly-2018.reismee.nl

Tragacete!

Vandaag van Cuenca naar Tragacete gefietst.

Wat een bruisende stad, Cuenca, centrum van de regio, een actief en zeer gezellig nieuw centrum, veel industrie aan de rand en...... een prachtig historisch centrum met bijzondere religieuze rituelen zoals de processie gisterenavond. Dat laatste was een beetje bevreemdend voor ons, in het bijzonder alle figuren in het zwart met zwarte puntkappen op hun hoofd en lange witte, brandende kaarsen die ze schuin in hun armen droegen, zodat het kaarsvet er continu afdroop. Het vervreemdende was vooral dat de outfit me doet denken aan de (witte) Klu kluxklan pakken. Ik denk dat de intentie van deze dracht een andere is, maar ben er niet helemaal gerust op. Het zag er dreigend uit, ook al werd er voortdurend gebeden en prachtig gezongen. Het meest indrukwekkend is wel dat zoveel mensen met een intense toewijding een aan het kruis genagelde Jezus ronddragen en zich ritmisch voortbewegen op de slagen van een trommel. Magisch!

Vanmorgen, na een hele goede diepe nachtrust, zijn we relaxed opgestaan en vertrokken. Eerst door de winkelstraat gereden, omdat we daar gisterenavond een leuk zaakje hadden gezien, waar we vast en zeker, goed konden ontbijten. En jawel: verse jus d’orange, café leche, een super grote croissant en...... geroosterd brood met olijfolie en tomatenpuree, heerlijk.

Daarna op weg. De stad uit ging niet precies volgens het boekje, maar verliep prima. Eenmaal de noordelijke brug over, gingen we meteen op de fietsroute langs de rivier de Jücar. Richting Mariana en Villalba de la Sierra. Prachtige route en super mooi weer. Een strakblauwe lucht en op deze route weinig tot geen wind gevoeld. In Villalba even gepauzeerd, opgeladen en koffie gedronken. Daarna op naar een stevige klim over de Ventoda de Diablo (zoiets als de duivelsbrug ?). Misschien omdat het zo’n mooie dag was, maar de klim ging prima. Daarna richting UNA. We dachten daar iets te kunnen eten, maar het was 13.00 u en de keuken ging pas om 13.30 u open. Als je fietst wil je liever niet een half uur zitten wachten tot de keuken open gaat.... dus wij verder. Nog steeds prachtig weer en een mooie route langs een stuwmeer bij La Toba en weer langste Jucar. In Huelamo hebben we even iets gegeten in een dorpscafé, lekker als altijd en daarna naar Tragacete. Even van de route af en nog wat tegenwind, maar dat kon de dag niet meer stukmaken!

Nu lekker aan het bier en straks weer onder de wol. Het was een topdag. Tot morgen

J&I

Eindelijk eens mooi weer. Wat zullen jullie genoten hebben. We hopen dat het nu steeds beter wordt!
Even over de processie: de puntmutsfiguren zijn boetelingen. Meestal behoren ze bij een broederschap (een groep vrome leken). De kleuren van de gewaden zijn voor elke broederschap verschillend. De traditie gaat terug op de tijd van de Zwarte Dood toen groepen flagellanten (geselaars) door Europa trokken om door zichzelf te kastijden God gunstig te stemmen. Ze droegen puntmutsen maar hun bovenlijf was bloot - anders deed het natuurlijk niet genoeg pijn. Misschien sloeg het druipende kaarsvet op de geseling?? Ik heb dit jaren geleden in Italië gezien in de Goede Week maar niet met kaarsen. Als het kan moet je proberen vrijdag in een wat grotere stad te zijn want dan wordt de kruisiging uitgebeeld. Niet te missen!

Bregtje

Heerlijk! Xxx

Vera

Vreemde processie inderdaad met zwarte puntmutsen en druipend kaarsvet. Nog voor je schreef over de Kukuxclan, kreeg ik al dezelfde associatie. Brrrr.....
En eindelijk eens een relaxed dagje zonder avonturen! Ook wel eens leuk toch?