janelly-2018.reismee.nl

Hotel Rey-don-jaime in Morella.

We zijn aangekomen in Morella. Mooie stad/stadje. Weer een bijzondere dag. Ga zo verder met het verhaal, even installeren.

We zitten aan ons biertje, dus nu kan het! De blog schrijven.

Vanmorgen na, een beetje onrustige nacht, vanwege een zeer gehorig Hotel, toch opgewekt en monter gestart. Het ontbijt was weer oke en omdat we zo'n beetje als eerste vertrokken, was het nog rustig. Goed aangekleed: mutsjes onder onze helm en warme handschoenen aan, want op een hoogte van 1200m (Gudar) is het smorgens nog behoorlijk fris. Dat bleek wel en het werd nog frisser toen we net voorbij Allepuz aan onze klim begonnen van de "Puerto de Sollavientos",1507 m en later voorbij Villaroya de los Penares de "Puerto de Villarroya", 1701 m. Grappig dat het went als je weet dat je op een bepaalde hoogte sneeuw en kou tegenkomt en vanmiddag zelfs hagel. Desalniettemin was het een geslaagde dag. De route vanuit Gudar begon spannend. De Hotel eigenaar? Zei ons gisteren dat we best de kortere route terug konden nemen. Hij was wel heel erg steil, maar rustig aan moest lukken. Zo gezegd, zo gedaan. Eerst nog even door het, best wel aardige, dorp gereden en ons vervolgens (letterlijk) naar beneden gestort. Ik vond het even heel spannend, maar we zijn inmiddels al aardig wat gewend en.........het scheelt wel 4 a 5 km. Vanaf Gudar reden we enerzijds door een heel landelijk gebied met een Bunuel achtige sfeer, maar anderzijds, vanwege enorme weg werk activiteiten door een omgeving waar stevig gegraven, verlegd, maw gewerkt werd. Bizar. Voorbij Allepuz begon weer een nieuw stuk. Weer een mooie, goed aangelegde en toch rustige weg door een bijzonder landschap. De landschappen wisselen zich voortdurend af. Zo'n beetje na iedere stevige klim komen we weer in een ander, vaak surrealistisch landschap. Ik moet zeggen ...... Spanje dwingt, zeker de ruige natuur, respect af en dwingt bijna tot bescheidenheid. Groots, ruig, onvoorstelbaar verschillend in vorm en kleur. Eigenlijk met geen pen te beschrijven.

Naast deze intense ervaringen, drinken we ook koffie onderweg in een cafe of eten in een bar/restaurant, waar we allebei steeds weer blij van worden. Het is zo gewoon, puur, zonder poespas of gedoe. De koffie, het eten, alles is lekker en verzorgd klaargemaakt. De mensen zijn vriendelijk. We zijn nog nooit geweigerd omdat we onze batterijen wilden opladen, dat is altijd goed en toen we eind van de middag in Morella aankwamen, waren verschillende mensen, maar ook de politica, zeer behulpzaam bij het vinden van ons Hotel. Daar aangekomen bleek dat we wel gereserveerd hadden, maar drie dagen geleden en dat er vandaag geen kamer was. Gatverdarrie, wat nu. Geen probleem, we bellen de andere Hotels in de stad en binnen 5 minuten konden we naar een andere lokatie. Wat een leuk land, wat een bijzondere mensen en ze verstaan ons amper.

Nog even over de semana Santa. We merken er niet de hele tijd iets van, maar het domineert wel de TV programma's. Vandaag werd er in het kader van goede vrijdag vooral veel en hard getrommeld. Of het bij iedereen leeft weten we niet, maar het bepaald wel een beetje de sfeer in het land deze week, toch bijzonder.

Vera

Door jullie leer ik een steeds leukere kant van Spanje kennen. Doet me goed! Wat ik me afvraag is, hebben jullie nooit eens zin om ergens een dag te blijven? Hoezo elke dag fietsen? Jullie hebben toch de tijd aan jezelf? Dat is het mooie van pensionado zijn. xxxx

J&I

Indrukwekkend dat ruige landschap - mooie foto's! Grappig dat jullie het eten in Spanje zo lekker vinden. Het is al een aantal jaren geleden dat wij daar waren maar wij vonden het vaak heel vet (vieze worsten) en veel te weinig groente. Maar dat zal ondertussen veranderd zijn; is vegetarisch eten daar ook al ingeburgerd zoals hier?
Een dagje uitrusten zoals Vera voorstelt lijkt me wel verstandig. Zondag schijnt het aan de kust zonnig en 18 graden te worden. Lekker de hele middag in het zonnetje op een terrasje...? Ik zou het wel weten. Maar jullie genieten meer als je een prestatie hebt geleverd dus: ga zo door! Als je in Salviac bent heb je tijd genoeg om uit te rusten. Veel fietsplezier nog verder!

Pim

De Fransen kunnen nog heel wat leren van de Spaanse gastvrijheid....